Menu

Spiegeltje spiegeltje aan de wand….

Spiegeltje spiegeltje aan de wand….

Wie durft in de spiegel te kijken hoe aantrekkelijk hij of zij is als werkgever? Hoe kom je aan een goed verhaal voor toekomstige werknemers over wat er mooi is – en wat niet – aan werken in jouw organisatie? En hoe zorg je dat je eigen medewerkers zich in dat verhaal herkennen en zelfs ambassadeurs worden van jouw organisatie?

Employee Value Proposition als basis van een sterk werkgeversmerk

 
Wie méér betrokken medewerkers en méér goede sollicitanten wil – en wie wil dat niet? – doet er goed aan om op een aansprekende manier te vertellen en te laten merken hoe aantrekkelijk het is het om bij hem of haar te werken. Je kunt dit beschrijven in een ‘employee value proposition’ (EVP), het ‘waardevolle aanbod’ aan medewerkers. Dit gaat niet alleen over wat mensen moeten doen en moeten kunnen, maar ook wat de organisatie hen te bieden heeft – behalve een goed salaris. Dus geen functieprofiel, maar een beschrijving van de organisatie als werkgever vanuit het perspectief van de medewerker. Denk hierbij aan wat de inhoud en het nut van het werk is of aan hoeveel autonomie en uitdaging er in de functie zit. Hoe is de sfeer binnen het bedrijf of de afdeling? Hoe gaan de collega’s met elkaar om? Wat doen leidinggevenden aan de ontwikkeling van hun mensen? Wat zijn de doorgroeimogelijkheden? Enzovoorts.

‘What’s in it for me?’

In dit ‘waardevolle aanbod’ vinden toekomstige medewerkers alle belangrijke argumenten om voor jouw organisatie te kiezen – en om bij jou te blijven. Het is de basis voor het verhaal van jouw werk­geversmerk. Maak van dat verhaal een écht verhaal: raak de toehoorder niet alleen in het hoofd, met zakelijke feiten, maar ook in het hart. Praat dus niet alleen over arbeids­voor­waarden, maar vertel ook hoe leuk het is en hoe het voelt om bij jou te werken. Welke passie delen de mensen in jouw organisatie, wat maakt jullie blij en waar krijgen jullie energie van? Want dat is wat werken bij jouw organisatie niet alleen nuttig maakt, maar ook waardevol.

De medewerkers als spiegel

Hoe kom je aan een goede beschrijving van dat waardevolle aanbod? Je eigen medewerkers kunnen je er alles over vertellen. Als je hierover in gesprek gaat met je medewerkers, en laat zien dat je oprecht luistert, levert je dat drie belangrijke voordelen op:

  • Je krijgt een eerlijke en voor toekomstige medewerkers relevante beschrijving van wat er aantrekkelijk aan is om bij jou te werken.
  • Je krijgt inzicht in wat je kunt doen om werken bij jouw organisatie nóg waardevoller en aantrekkelijker te maken.
  • Je zorgt dat je eigen mensen (weer) weten waarom je een aantrekkelijke werkgever bent, je wakkert hun enthousiasme aan en je maakt van je mensen misschien zelfs ambassadeurs van jouw werkgeversmerk – mits je serieus werk maakt van hun advies over verbeteringen en je verhaal wáár maakt: ‘walk the talk’!

Jouw medewerkers kunnen dus een spiegel zijn die laat zien wat van jou een aantrekkelijke werkgever maakt, wat je daaraan nog meer kunt doen en hoe je daarover een goed verhaal kunt vertellen aan toekomstige medewerkers.

En met een goed verhaal bedoel ik vooral: een eerlijk verhaal.

Want wie gelooft er tegenwoordig nog in sprookjes?

 

 

Auteur van dit bericht

Michiel Hoek

Consultant at Inextern
Michiel heeft ruime ervaring als interimmanager en adviseur op het gebied van strategie, verandermanagement, personeel en organisatie, personal branding, employer branding en recruitment.

Latest posts by Michiel Hoek

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.