Menu

3 VOORWAARDEN VOOR TEAMSUCCES

3 VOORWAARDEN VOOR TEAMSUCCES

Vroeger keek ik vaak naar The A-Team. 4 volstrekt complementaire types die elkaar nodig hadden om ‘de klus te klaren’. Een mooi voorbeeld van de betekenis van TEAM: Together Everyone Achieves More. Het is een open deur om te stellen dat teamwork een belangrijke voorwaarde is voor het succes van organisaties. Dit geldt voor zowel startups, als voor gerenommeerde bedrijven die hun sporen al ruimschoots verdiend hebben. (H)echt teamwork creëren is dus een mooi lonkend perspectief, maar geen abc’tje. Zeker niet in de hedendaagse context waarin ‘doelpalen’ continue verschuiven en teams dus wel erg lenig dienen te zijn. Binnen die dynamiek zullen naar mijn mening in ieder geval 3 randvoorwaarden ingevuld moeten zijn, om teamwork te kunnen laten groeien. Deze wil ik jullie graag meegeven ter overpeinzing.

Zoeken naar de heilige graal

Een belangrijke factor in het hebben van teamsucces is een gemeenschappelijke teamambitie. Waar gaan en staan we voor? Een soort van ‘heilige graal’ die als lonkend perspectief dient en teamleden onderling verbindt. Dat deze heilige graal nooit gevonden wordt maakt niet uit, misschien is dat juist wel een voorwaarde om de teamdrive te behouden.

Ontwikkelen van ik-sterkte

Een tweede cruciale factor in teamsucces is de aanwezigheid van voldoende ‘ik sterkte’ in het team. Mensen met veel ‘ik-sterkte’ tonen vaak veel initiatief, hebben een hoog verantwoordelijkheidsgevoel en sturen maximaal op het resultaat dat zij voor ogen hebben. Het communiceren in ‘ik-boodschappen’ (ik vind, ik denk, ik ga etc..) is gedrag waar de leidinggevende eenvoudig voorbeeldgedrag in kan laten zien en teamleden op kan coachen. Het resultaat is vaak verbluffend.

Ketenlenigheid

Een derde factor is het kunnen denken en werken in processen en ketens. Om snel en lenig te kunnen acteren op allerlei issues en in- en externe klantvragen moeten teamleden het vermogen ontwikkelen om over de eigen grenzen heen te kijken en bereid zijn in snelle flexibele netwerken te acteren. Dus weg met die oogkleppen en het verheerlijken van de eigen ‘zuil’.

Auteur van dit bericht

Louwe van der Wal

Consultant at Inextern
Echte verandering vindt volgens Louwe veelal autonoom plaats en wordt niet opgelegd. Managers en medewerkers moeten willen! “De sleutel tot verandering ben je dan ook zelf.”

Latest posts by Louwe van der Wal

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.